Åbent brev til Justitsminister, Søren Pape Poulsen og Økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll-Bille

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Kære Søren og Simon Emil

Vi har et alvorligt demokratisk og principielt problem! Og lige her på falderebet til folketingsvalget 2019 kræver det, at I to trækker i arbejdstøjet og genopretter vores, og øvrige borgeres, tro på vores valgsystem og på jer som ansvarlige politikere.

Vi ønsker at få genoprettet vores tro på, at I som folkevalgte ikke bare interesserer jer for at beskytte vores love og regler, men rent faktisk også kan forvalte den magt I har fået, til netop at gøre det. At I rent faktisk foretager jer noget, når love og regler brydes.

Danskerne har inden for den sidste måned måtte byde velkommen til to nye opstillingsparate partier.

Disse to partier har, som alle andre små nyopstartede partier, måtte gøre sig bekendt med regler og procedurer for at indsamle de 20.109 vælgererklæringer, der skal til, for at blive opstillingsgodkendt til det danske folketingsvalg.

Disse to partier har bevidst og med fuldt overlæg valgt at afvige fra de gældende regler, for at lette processen for sig selv og opnå opstillingsgodkendelse på kort tid.

Ingen havde kunne forudse, at sådan en handling kunne blive belønnet med en billet til valget – ikke desto mindre er det dét, I nu gør.

Hvad var det der skete?

Tilbage i november blev Økonomi- og indenrigsministeriet gjort opmærksom på, at der var et hul i vælgererklæringssystemet, som blev ulovligt udnyttet til at snyde med indsamlinger. Efter at have indsendt dokumentation på, at Klaus Riskær benyttede et lille hjemmebygget program til at omgå reglerne, var der en hel klar overbevisning om, at der med det samme ville blive taget affære, da lovovertrædelsen omhandler det mest centrale i vores demokrati: Nemlig vejen til Folketinget. Til indflydelse på vores samfund. Til magt.

Det blev dog hurtigt tydeligt, at valgenheden, som var de første, der blev kontaktet, ikke var opgaven voksen. De reagerede ikke på vores advarsler og gentagende gange glemte de at ringe tilbage på aftalte tidspunkter. Vi blev ignoreret.

Derfor blev der i starten af december sendt en pressemeddelelse til TV2, som skrev en artikel og vi forventede hurtig politisk handling fra ministeren, når det nu var offentligt kendt, at der var grov snyd involveret.

Da dette ikke skete, bad vi valgenheden om svar på, om reglerne stod til at blive lavet om, så også alle andre nye partier kunne arbejde på samme vilkår. Men det blev blot gentaget, at det var et klart brud og at vi ikke måtte gøre det.

I begyndelsen af første kvartal 2019 gjorde vi igen ministeriet opmærksomme på, at det foregik og nu i endnu større grad, da det ikke længere var skjult. Alligevel blev hullet benyttet i adskillige annoncer på Facebook. Faktisk fandt vi ikke en eneste annonce fra Klaus Riskær, som ikke benyttede sig af hullet i den periode, hvor vi dokumenterede det.

I denne omgang forklarede vi ikke bare hvordan, men medsendte videoer som forklarede præcis hvordan og hvor det foregik. Den eneste respons fra valgenheden var et opkald, hvor vi blev bedt om at holde os på måtten, følge reglerne og ikke snyde.

Tilladelse til snyd var ikke målet, tværtimod havde vi dengang – og nu – en klar forventning om, at det IKKE skal kunne betale sig at omgå reglerne, når noget så betydningsfuldt som politisk indflydelse og magt i Danmark er på spil.

Ministeriets og valgenhedens håndtering er direkte årsag til, at Danmark nu har to partier, som er valgbare, på trods af at disse har opnået valgbarhed ved at bryde Lovbekendtgørelsen om vælgererklæringer paragraf 5, stk. 2 om 7 dages betænkningstid til alle borgere, der afgiver vælgererklæring.

Indenrigsministeriet har valgt passivt at acceptere 40.218 ulovligt gennemførte vælgererklæringer.

Det er et åbenlyst moralsk, juridisk og demokratisk problem, der vil få konsekvenser, som rækker langt ud over at to nye partier har fået taletid I valgkampen.

Vi opfordrer derfor Justitsministeriet og Indenrigsministeriet til på ny at tage stilling til de to partiers lovstridige handlinger og annullere valgbarheden før Folketingsvalget den 5. juni 2019.

Det er udtryk for handlingslammelse fra ministeriets side, når ministeriet netop ikke erklærer erklæringerne for ugyldige og sagen ikke er blevet hastebehandlet, med henblik på at forhindre valgbarhed for partier, der har iværksat bevidst ulovlig underskriftindsamling.

Vi ønsker svar på, hvorfor ministerierne ikke har hastebehandlet sagen og håndhævet Lovbekendtgørelse om vælgererklæringer § 5, stk. 2.

Det må stå klart for enhver, at det ikke er i orden at komme ind i dansk politik ved at bryde loven.

Ministeriet har ret og pligt til at handle!

Ministeriet har blåstemplet visse partiers ulovlige handlinger og samtidig indskærpet over for andre små nye partier, at loven skal følges.

Dette må og skal der rettes op på!

Vi kræver, at I trækker godkendelsen af Klaus Riskær Pedersen og Stram Kurs’ valgbarhed tilbage eller giver alle andre dispensation fra 7-dages-reglen indtil det nye system træder i kraft i 2020.

Samtidig beder vi ministrene om at svare på, om de er enige med juristerne i, at der nu må anses at være dannet præcedens for at se bort fra 7-dages-reglen?

Demokratiske hilsner

Fiskerlussing, John Jørgensen, partistifter, tlf. 5240 2383, john@fiskerlussing.dk, www.fiskerlussing.dk

Feministisk Initiativ, Muneeza Rosendahl, talsperson, mro@feministiskinitiativ.dk

Tidens Demokrater, Thomas Kold, politisk leder, tlf. 3150 6284, mail@tidensdemokrater.dk, www.tidensdemokrater.dk

Uafhængige Demokrater, Lars Drewes, forperson, larsdrewes@udem.dk og Jens Baj, næstforperson, jensbaj@udem.dk, www.udem.dk

Partiet Fokus, Mona Lisa Serritslev, partistifter, tlf. 5047 1347, www.partietfokus.NU

Havenisse-partiet, Hannibal Svensson, partistifter, h@nnibal.dk, Facebook: Havenisse-partiet

De Mentale Krigere, Kim Reinhardt, parti@dementalekrigere.dk, tlf. 2979 8542, www.dementalekrigere.dk

JFK21, Mads Palsvig, info@jfk21.dk, www.jfk21.dk

Borgernes Folkeparti, Jørgen Mikkelsen, partistifter, jorgen@mikkelsen.nu, tlf. 2966 0971, www.borgernesfolkeparti.dk

Veganerpartiet, Michael Monberg, forperson og medstifter, tlf. 2178 8810 Monberg@vgpt.dk og Mayanoa Kjærgård, fundraiser og bestyrelsessuppleant, mayanoa@vgpt.dk www.veganerpartiet.dk

Søren Pape Poulsen Simon Emil Ammitzbøll-Bille

About Author

Rune Stentoft Arlbjørn, 21 år (født maj 1997), er grundlægger og ejer af Veganerforlivet.dk. Han har stor erfaring som skribent fra flere år hos først BarcelonaFC.dk og siden fcbarcelona.dk. Rune er veganer siden sommeren 2018 og interesserer sig meget for denne sag, hvorfor han startede siden. Interessen for veganisme begyndte dog allerede i efteråret 2017, da hans fodboldrådgiver anbefalde ham at spise mere plantebaseret, fordi man præsterer bedre på en plantebaseret kost. En måned efter ca. så han Forks Over Knives på Netflix og besluttede sig for at blive veganer. Han elsker at skrive budskaber om veganisme via Veganerforlivet.dk. Gennem de seneste år har Rune samlet stor faglig viden om det at være veganer og om det at leve plantebaseret. Han forsker og studerer veganisme til dagligt ligesom han ofte rådfører sig med flere eksperter inden for området. Rune er også fodboldspiller og hjælper unge mennesker med at få et godt liv. Desuden er han også ved at stable en velgørenhedsorganisation på benene. Du kan følge Rune på Instagram på @runestentoftarlbjoern og læse mere om ham på Runesa.dk.