Ekspert udtaler sig fejlagtigt om planteprotein til DR: Alle planter indeholder alle essentielle aminosyrer

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

I går udgav DR artiklen “Bøf eller bønnesalat: Hvorfra får du det bedste protein?“, hvor flere eksperter udtaler sig positivt om planteprotein, men alligevel har eksperterne ikke helt styr på planteproteins sammensætning.

“ALLE planter indeholder ALLE essentielle aminosyrer (1). Man kunne mere retvisende have skrevet, at der var mindre mængder af nogle af de essentielle aminosyrer i planter, og at forskellige planter supplerer hinanden rigtig fint (men de behøves ikke indtages samtidigt),” – Maria Felding, klinisk diætist.

Eksperten Heddie Mejborn fra DTU Fødevarerinstituttet sagde fejlagtigt til DR, at planter ikke indeholder alle essentielle aminosyrer. “Det vigtige er, at hverken bønner, linser eller andre vegetabilske produkter alene indeholder alle de essentielle aminosyrer – men hvis man varierer sit indtag af proteinholdige planter, får man alle aminosyrerne, og så er der ikke noget problem,” lød det fra Heddie Mejborn.

Det er forkert. ALLE planter indeholder alle essentielle aminosyrer.

Det skrev klinisk diætist Maria Felding i går på sin offentlige Facebook-profil og underbygger det med flere videnskabelige kilder, som et modsvar på DR’s fejlagtige artikel med Heddie Mejborns udtalelse.

“Godt med mere fokus på planteprotein, men hvor er det ærgerligt, at denne artikel fra DR vækker liv i myten om, at planter ikke indeholder alle de essentielle aminosyrer. DET GØR DE,” indleder hun sit opslag på Facebook.

“Man kan faktisk leve udelukkende af nogle planter (fx. broccoli) og stadig få en tilstrækkelig mængde af samtlige essentielle aminosyrer (2) (ikke at jeg anbefaler det),” fortsætter hun.

Dernæst tilføjer Maria og forklarer videre: “ALLE planter indeholder ALLE essentielle aminosyrer (1). Man kunne mere retvisende have skrevet, at der var mindre mængder af nogle af de essentielle aminosyrer i planter, og at forskellige planter supplerer hinanden rigtig fint (men de behøves ikke indtages samtidigt). Fx. er kornprodukter lave på nogle af de essentielle aminosyrer, som bælgfrugter er rigere på og omvendt. Men ingen af planterne mangler decideret nogen af aminosyrerne” forklarer hun.

“Man kan faktisk leve udelukkende af nogle planter (fx. broccoli) og stadig få en tilstrækkelig mængde af samtlige essentielle aminosyrer (2) (ikke at jeg anbefaler det),” fortsætter hun.

Bælgfrugter som kikærter er en glimrende kilde til protein fra planteriget

Maria skriver også, at artiklen generelt er positiv overfor bælgfrugter og andre rige kilder til planteprotein og at de eksperter, der udtaler sig, også er det. Det er vi enige i her på Veganerforlivet.dk, men der er stadig en lille, men stor og grundlæggende fejl om, at planter ikke indeholder alle essentielle aminosyrer, hvilket ikke er sandt som forklaret herover.

I sit Facebook-opslag henviser Maria til flere kilder, hvor det ses, at alle planter indeholder alle essentielle aminosyrer. Du kan også se kilderne samt flere andre i bunden af artiklen.

Her på Veganerforlivet.dk bliver vi ved med at følge sagen tæt og vi vil få eksperten Heddie Mejborn og DR til at rette de fejlagtige oplysninger og få dem til at komme med en artikel, hvor de gør opmærksom på og retter deres fejl. Vi bliver ved indtil det bliver gjort, fordi vi tillader ikke, at der florerer forkerte oplysninger om en plantebaseret kost, der kan skabe negative rygter om et plantebaseret liv. Vi vil også prøve at få en kommentar fra Maria Felding.

Se Marias opslag her.

Se kilderne her:

1) Alle planter indeholder alle essentielle aminosyrer eller denne hvor du selv kan slå aminosyreindholdet i de forskellige planter op og se, om der mangler nogen af dem.

2) Broccolis indhold af alle essentielle aminosyrer.

Andre kildehenvisninger:

Share.

About Author

Rune Stentoft Arlbjørn, 21 år (født maj 1997), er grundlægger og ejer af Veganerforlivet.dk. Han har stor erfaring som skribent fra flere år hos først BarcelonaFC.dk og siden fcbarcelona.dk. Rune er veganer siden sommeren 2018 og interesserer sig meget for denne sag, hvorfor han startede siden. Interessen for veganisme begyndte dog allerede i efteråret 2017, da hans fodboldrådgiver anbefalde ham at spise mere plantebaseret, fordi man præsterer bedre på en plantebaseret kost. En måned efter ca. så han Forks Over Knives på Netflix og besluttede sig for at blive veganer. Han elsker at skrive budskaber om veganisme via Veganerforlivet.dk. Gennem de seneste år har Rune samlet stor faglig viden om det at være veganer og om det at leve plantebaseret. Han forsker og studerer veganisme til dagligt ligesom han ofte rådfører sig med flere eksperter inden for området. Rune er også fodboldspiller og hjælper unge mennesker med at få et godt liv. Desuden er han også ved at stable en velgørenhedsorganisation på benene. Du kan følge Rune på Instagram på @runestentoftarlbjoern og læse mere om ham på Runesa.dk.

Leave A Reply