Fødevaregrupper

Inden for den veganske verden er der hovedsageligt fem forskellige fødevaregrupper. Nogle er vigtige, mens andre ikke er. Det kan du finde ud af ved at læse mere på denne side.

Overblik

  • Frugt og grønt
  • Fuldkorn
  • Bælgfrugter
  • Nødder, frø og kerner
  • Planteolier

Frugt og grønt

På en vegansk og plantebaseret kost spiller frugt og grønt en central rolle og danskerne spiser generelt for lidt af denne fødevaregruppe. Forskningen og videnskaben viser tydeligt, at desto højere indtag af frugt og grønt desto mere falder sandsynligheden for at få en række livsstilsygdomme. Læs mere her.

Fuldkorn

Fødevarestyrelsen anbefaler, at danskerne får 75 gram fuldkorn om dagen, da det spiller en vigtig rolle i en sundhedsfremmende kost. Men hvad er fuldkorn og hvorfor er det en vigtig del af en sundhedsfremmende, vegansk og plantebaseret kost? Og hvor kan du få fuldkorn fra? Læs mere her.

Bælgfrugter

Bælgfrugter er generelt ikke så velkendte for danskerne, men de er en glimrende kilde til proteiner og andre vigtige næringsstoffer. De har vist sig at spille en vigtig rolle i en sundhedsfremmende kost, da de beskytter mod en lang række livsstilssygdomme som ses i dag. Læs mere her.

Nødder, frø og kerner

Nødder, frø og kerner er vigtige elementer i en plantebaseret og vegansk kost, da de bidrager med mange sunde og vigtige næringsstoffer heriblandt proteiner og fedt. Meget tyder på, at indtag af nødder, frø og kerner fremmer et sundt helbred og forebygger livsstilssygdomme. Læs mere her.

Planteolier

Planteolier er et meget omdiskuteret emne og fylder meget i den danske madlavning og det er den generelle opfattelse, at man bruger planteolie for at få det sunde fedt man skal have, men ud fra et optimalt kostsynspunkt bør planteolier ikke indgå i kosten, da de ikke bidrager med noget godt. Og faktisk er der ikke noget sund fedt i planteolier – nej faktisk er der nærmest slet ikke noget sundt i planteolier overhovedet. Læs mere her.