Forskningen viser klart, at den sundeste hjertekost er plantebaseret

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Denne artikel er en videnskabelig artikel skrevet af gæste-skribent Stig Ladefoged, der driver virksomheden Den Plantebaserede Sygeplejerske. Stig er selv uddanet sygeplejerske.

(Klik på tallene for at læse forskningsartikler).

Undgå hjertekarsygdomme
Hjertekarsygdomme er den største sygdomsgruppe i verden. Trods teknologiske og medicinske fremskridt, så er forekomsten stigende verden over (1). Forebyggende medicin som for eksempel kolesterolsænkende medicin er hyppigt, men virker ikke særlig effektivt. Kun 5 procent af de patienter, som tager medicinen, har en beskyttende virkning efter 5 år. De resterende 95 procent tager medicinen uden virkning, men derimod almindelige bivirkninger som diarré, muskelsmerter, forstoppelse og hovedpine (2). Til gengæld ser livsstil ud til at spille den vigtigste rolle i forebyggelsen af hjertekarsygdomme. Her er vores kost muligvis den mest afgørende, da et forhøjet kolesterolindhold i kosten og blodet øger risikoen for at dø af hjertestop. Jo mere kolesterol og mættet fedt man får igennem sin kost, desto højere er risikoen (34). Med andre ord. Det bedste du kan gøre for at beskytte dine blodkar og dit hjerte er at skifte animalske fødevarer som kød, æg og mejeriprodukter ud med plantebaserede fødevarer. Det giver et lavere indtag af mættet fedt, transfedtsyre og kolesterol, som større undersøgelser har vist skader hjertet og øger risikoen for hjertekarsygdomme (567). Derimod indeholder plantebaserede fødevarer samtidig sundhedsfremmende stoffer som fibre, plantestoffer og antioxidanter, der kan beskytte dit hjerte (89).

Folkefærd uden hjerteproblemer og optimal et kolesteroltal
I Danmark anbefaler man, at kolesteroltallet bør ligge under 5 mmol/l. Det virker lidt konservativt, da 35 procent af alle hjertestop forekommer blandt personer, der har et kolesteroltal mellem 3,8 og 5,1. Derudover kan 90 procent af alle hjertestop undgås ved et kolesteroltal under 3,8 (101112)! Selvom man har et  kolesteroltal, der er lavere end det officielt anbefalede maksimum, så bærer man en risiko. Det viser, at de anbefalede værdier ikke er optimale. Den bedste beskyttelse ses blandt de folkefærd, som spiser plantebaseret (13). De har de laveste mængde kolesterol i blodet og et sundere kredsløb, end folkefærd, der spiser flere animalske fødevarer (1415). Forskningsdata af livsstil og hjertekarsygdomme viser, at vegetarer og veganere op mod 40 procent lavere risiko for at dø af hjertestop og andre hjertekarsygdomme end personer, som spiser kød (161718). Hvis man skulle følge forskningen, så burde vi anbefale en mere plantebaseret kost til forebyggelse af hjertekarsygdomme. Men kan en mere plantebaseret kost også bruges i behandlingen af folk med svær åreforkalkning i hjertet? Hvad ville der ske, hvis de skiftede over på en kost centreret om hele uforarbejdede grøntsager, fuldkorn, frugter og bælgfrugter? De vil muligvis kunne stoppe udviklingen af deres sygdom.

Hjertets blodforsyning
En kost rig på animalsk protein har vist sig at hæmme blodtilførslen til hjertemusklen for patienter med åreforkalkning i hjertet. 26 patienter blev indlemmet i et forsøg, hvor de skulle spise 70 procent kulhydrater, 15 procent fedt og protein. Overordnet skulle de forsøge at spise flere plantebaserede fødevarer og begrænse de animalske samt mættet fedt. Formålet var at følge udviklingen i deres hjertesygdom efter, at de blev instrueret i at ændre deres kost. Dog sprang 10 af patienter fra den opfordrede kost. De ønskede et vægttab og begyndte derfor at spise en kost med et højt indhold af protein fra kød, æg og mejeriprodukter. Det gav forskerne muligheden for at sammenligne, hvad der sker med hjertet på enten en mere plantebaseret eller animalsk kost. Scanninger af hjertets blodtilførsel viste, at den plantebaserede gruppe fik en bedre blodforsyning til hjertet efter 1 år. Derimod oplevede gruppen på en animalsk kost det stik modsatte. Deres hjerte modtog markant mindre blod efter 1 år. Hjertesygdommen blev forværret betydeligt af det høje indtag af animalske fødevarer og forskerne konkluderede, at proteinrig kost skader hjertet (19).

De mest overbevisende forsøg
En af årsagerne til, at jeg ændrede min livsstil til en plantebaseret kost er, at denne kostform har vist sig at kunne forbedre hjertesygdom, der allerede er fremskreden. En forskergruppe testede effekten af en plantebaseret kost hos 198 patienter med svær åreforkalkning i hjertet. Deres sygdom var meget fremskreden og de var i høj risiko for at udvikle dødelige blodpropper i hjertet. Efter overgangen til en kost bestående af hele uforarbejdede bælgfrugter, grøntsager, frugt, fuldkornsprodukter, hørfrø og B12, så de ud til at kunne få kontrol over deres sygdom. 21 patienter sprang fra forsøget og efter cirka 4 år oplevede 62 procent et nyt hjertetilfælde. For de resterende 177, der holdte sig til deres livsstilsændring, oplevede 0,6 procent et nyt hjertetilfælde. Det var 1 ud af 177 patienter i løbet af 4 år! Det tydede på, at en plantebaseret kost kunne bremse udviklingen af deres hjertesygdom. For 39 af patienterne, viste hjertescanninger, at deres krop var i stand til at fjerne åreforkalkningen i hjertet (20).

Et andet studie sammenlignede effekten af en fedtfattig vegetarisk kost eller standardbehandlingen for patienter med åreforkalkning i hjertet. 22 patienter blev instrueret i at spise mere plantebaseret i 1 år, mens 19 patienter blev brugt som en kontrolgruppe. For de 22 patienter oplevede de et fald i det farlige LDL-kolesterol på 36 procent og en reduktion på 91 procent i  niveauet af brystsmerter. Det modsatte blev observeret hos kontrolgruppen. De oplevede et fald på 6 procent i LDL-kolesterol, men deres niveau af brystsmerter steg med hele 165 procent! Den mest markante forskel i patienternes sygdomsudvikling sås i målingen af deres åreforkalkning i hjertet. Nedenfor kan du se, hvordan åreforkalkningen udviklede sig efter 1 og 5 år for denne patientgruppe. Den mere plantebaseret kost ser ud til at kunne bremse udviklingen af åreforkalkning i hjertet (212223). Forskningen peger på, at du kan få et sundt hjerte og kredsløb ved at spise mere plantebaseret. Selv hvis du har en hjertekarsygdom, så er det aldrig for sent at spise sundere.

Foto: Den Plantebaserede Sygeplejerske

Denne artikel er en videnskabelig artikel skrevet af gæste-skribent Stig Ladefoged, der driver virksomheden Den Plantebaserede Sygeplejerske. Stig er selv uddanet sygeplejerske.

Share.

About Author

Stig Ladefoged er uddannet sygeplejerske og certificeret i plantebaseret kost. Han driver til daglig virksomheden Den Plantebaserede Sygeplejerske, hvor han hjælper folk med at leve af en plantebaseret kost. Stig holder også foredrag og skriver jævnligt for Veganerforlivet.dk. Følg Stig på instagram nu på @plantebaseret_sygepleje.

Leave A Reply