Frugt og grønt

På en vegansk og plantebaseret kost spiller frugt og grønt en central rolle og danskerne spiser generelt for lidt af denne fødevaregruppe. Forskningen og videnskaben viser tydeligt, at desto højere indtag af frugt og grønt desto mere falder sandsynligheden for at få en række livsstilsygdomme.

Her på siden kan du blive klogere på hvorfor frugt og grønt bør fylde en stor del af din hverdag og kost.

Overblik

  • Hvad dækker frugt og grønt over?
  • Frugt og grønt reducerer risikoen for en lang række livsstilssygdomme
  • Hvor meget frugt og grønt bør spises dagligt?
  • Frugt og grønt er rige kilder til
  • Hvad svarer 600 gram frugt og 600 gram grønt om dagen til?

Hvad dækker frugt og grønt over?

Når det kommer til frugt gælder det alle friske og frosne frugter, svampe og bær. For grøntsagers vedkommende gælder det også alle friske og frosne af slagsen. Kartofler hører dog ikke med i denne gruppe, da de adskiller sig fra andre grøntsager på grund af næringsindholdet og har derfor lidt deres egen kategori, men det er stadig en sund fødevare.

Frugt og grønt reducerer risikoen for en lang række livsstilssygdomme

Kigger man på verdensplan på hvad der er årsagen til det største tab af funktiondygtige leveår af kostmæssige grunde, så er det fordi der ikke spises nok frugt, men kigger man på Danmark alene, så er det på grund af for lavt indtag af grøntsager. Har man et højt indtag af frugt og grønt, kan det gøre sådan, at man ikke mister funktionsdygtige leveår på grund af kost, da frugt og grønt i højere indtag forbindes med lavere risiko for at få forhøjet blodtryk, hjertesygdom, slagtilfælde, kræft, diabetes, overvægt, lungesygdomme, knogleskørhed, gigt, øjensygdomme, demens, astma, inflammatorisk tarmsygdom og total dødelighed, særligt af hjerte-kar-sygdom.

Hvor meget frugt og grønt bør spises dagligt?

Danskerne spiser i gennemsnit kun ca. 200 gram af både frugt og grønt dagligt. Ikke nok med, at det ikke lever op til Sundhedsstyrelsens daglige anbefalinger på 300 gram af hver, så er det langt fra nok ifølge videnskaben og den seneste veldokumenterede forskning.

Som minimum bør man spise 300 gram frugt og 300 gram grøntsager hver dag, som Fødevarestyrelsen anbefaler, men det er også et absolut minimum, men optimalt set bør man minimum lægge på mindst 400 g. farverige frugter om dagen især særligt fra bær og citrusfrugter og minimum 4-500 gram farverige grøntsager dagligt især fra korsblomstrede og grønne bladgrøntsager. Helt optimalt set bør indtaget dog være det dobbelte af Fødevarestyrelsens anbefalinger på daglig basis – det vil sige 600 gram frugt og 600 gram grønt om dagen.

Hvorfor skal man især spise farverige frugter og grøntsager?
Farverige frugter og grøntsager indeholder flere antioxidanter, som beskytter mod en række livsstilssygdomme, end frugter og grøntsager, som ikke er så farverige. Jo mere farverige frugterne og grøntsagerne er – jo flere beskyttende antioxidanter har de. Dermed ikke sagt, at man skal fravælge ikke-så-farverige frugter og grøntsager, fordi de er stadig sunde. Står man dog overfor at vælge mellem et meget rødt æble og et lysere æble bør man vælge det meget røde æble. Det samme gælder, hvis du skal vælge mellem rødkøl og hvidkål og rødløg og løg. Her vil rødkål og rødløg være at foretrække over hvidkål og løg, fordi den røde farverige farve gør, at de indeholder flere antioxidanter.

Frugt og grønt er rige kilder til

  • A-vitamin (beta-caroten)
  • B-vitaminer
  • C-vitamin
  • K-vitamin
  • Calcium
  • Folat
  • Jern (non-hemjern)
  • Kalium
  • ‘Magnesium
  • Kostfibre
  • Antioxidanter
  • Naturligt nitrat
  • Phytokemikalier

Hvad svarer 600 gram frugt og 600 gram grønt om dagen til?

Opdateres.