Low Carb / Høj Dødelighed

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Denne artikel er en videnskabelig artikel skrevet af gæste-skribent Stig Ladefoged, der driver virksomheden Den Plantebaserede Sygeplejerske. Stig er selv uddanet sygeplejerske.

(Klik på talene med fed skrift for at se referencer)

Low carb-diæter og vægttab
Low carb-diæter er desværre meget populære i blandt befolkningen og de proklameres som en godt middel til vægttab og et sundere fedtindhold i blodet. Det har skabt en frygt for kulhydrater og mange har valgt at hoppe med på low carb-bølgen for at tabe sig. Det positive er, at studier viser, at man kan tabe sig ved at spise på denne måde (1). “Fedt, jeg kan tabe mig ved at holde mig fra kulhydrater!”, tænker du måske. Men du kan opnå vægttab ved nærmest alle diæter, bare dit kalorieindtag er lavere end din kalorieforbrændning. Det er ligegyldigt, hvor dine kalorier kommer fra, hvis du kun ønsker et vægttab.

Et stort studie fra 2014 samlede resultater fra 48 forskellige studier, som så på vægttabseffekten af forskellige slankekure. De kiggede både på diæter med lavt fedtindhold eller lavt kulhydratindhold. Efter 6 måneder oplevede low carb-grupperne det største vægttab, men allerede efter 12 måneder havde alle deltagere, uanset kostform, tabt lige meget kropsvægt. Forskerne konkluderede, at man praktisk talt kunne anbefale enhver form for kostændring, når det kommer til vægttab (2). Allerede i 2001 udmeldte den amerikanske Hjerteforening, at de var bekymrede over populariteten af low carb-diæterne, da det oftest resulterer i, at sunde kulhydrater bliver erstattet med store mængder af animalsk protein og fedt. Det betyder, at folk får meget mere mættet fedt, transfedtsyre og kolesterol i deres kost, selvom de taber sig. Samtidig nævner de, at det store vægttab kan være forårsaget af et øget væsketab, da kulhydrater binder vand. Dette forklare, hvorfor man taber sig hurtigere end andre diæter de første 6 måneder (3). Flere studier har sidenhen vist, at low carb-diæter får det farlige LDL-kolesterol til at stige, hvilket kan øge risikoen for, at man udvikler hjertekarsygdomme (456). Flere forskere har advaret imod at udlade sundhedsfremmende kulhydrater som bælgfrugter, fuldkornsprodukter og stivelsesholdige grøntsager, da man ikke kender langtidseffekten af low carb-diæterne (3). Men det gør man nu. Heldigvis har vi nu forskning, som tyder på, at low carb-diæterne er langt fra sunde i det lange løb.

Ingen kulhydrat = høj dødelighed
Skulle du være én af dem, som gerne vil tabe sig, så anbefaler jeg, at du holder dig langt væk fra en kulhydratfattig kost. Vi har ingen befolkningsgrupper i verden, der har levet på denne måde i flere årtier. Derimod ved vi, at de sundeste og længstlevende mennesker på kloden spiser mange kulhydrater fra bønner, linser, kartofler og fuldkornsprodukter (78910). Faktisk kan et dagligt indtag af  bælgfrugter være afgørende for dig, hvis du vil leve et længere liv. Hver gang du spiser blot 20 gram ærter, kikærter, bønner eller linser, så mindsker du din risiko for tidlig død med 8 procent (11). Hørte jeg nogen sige hummus?

Undlader man sunde kulhydrater og istedet spiser kød, æg og mejeriprodukter, så kan man øge sin risiko for tidlig død af enhver årsag med 31 procent. Sådan lyder konklusionen fra data på over 270.000 mennesker, hvor man så på langtidseffekten af at undlade sunde komplekse kulhydrater (12). Konsekvensen af denne protein- og fedtrige livsstil er, at man øger sin risiko for hjertekarsygdomme, kræft, diabetes, nyreproblemer og leverproblemer senere i livet. Et studie fra 2015 viste for eksempel, at de folk, der spiste flest animalske fødevarer, fik 300 procent mere kræft (13141516). Den nyere forskning har blot bekræftet frygten hos den amerikanske Hjerteforening. Low carb-diæter er meget farlige for sundheden. Allerede i 1990’erne konkluderede WHO, at den mest optimale kost centrede sig om komplekse kulhydrater og var lav på animalske og forarbejdede fødevarer. De mente allerede dengang, at de vestlige samfund var nødt til at ændre deres kostvaner mod et mere plantebaseret spisemønster, hvis stigningen af kroniske sygdomme skulle bremses (1718). Fordelen ved at få sine næringsstoffer fra plantebaserede fødevarer er, at de indeholder fibre og plantestoffer, som er vitale for din sundhed. Jo flere plantestoffer, der flyder igennem dine blodåre hver dag, desto lavere er din risiko for at udvikle livsstilssygdomme (192021). Der er altså ingen grund til at lade sig narre af low carb-diæternes lovende ord om store vægttab og måske en forbedring af sin diabetes. I det lange løb, kan det have meget store sundhedsmæssige konsekvenser. Nogle forskere har dog set, at der allerede efter 1 år kan ses forandringer i åreforkalkningen i hjertets blodkar.

Skån dit hjerte for low carb-diæten
Den mest  negative effekt af low carb-diæter, er deres indflydelse på hjertet og blodkarrene. Forskere har fundet ud af, at fedtrig og proteinrig kost gør blodkar i kroppen stive (22). Sunde blodkar skal være elastiske. Når hjertet pumper blod ud, skal blodkarrene kunne udvide sig og trække sig sammen igen. Desværre kan en kost med for få komplekse kulhydrater gøre blodkarrene stive og dermed kommer hjertet på overarbejde. Et andet studie målte sygdomsudviklingen hos patienter med hjertesygdom i et år. 16 patienter spiste vegetarisk under studiet og efter et år viste scanninger af deres hjerter, at der var en markant bedre blodgennemstrømning. Deres hjerter fik tilført mere blod og de havde 20 procent mindreåreforkalkning efter et år. Oprindeligt var de alt i alt 26 patienter, men 10 af dem valgte at gå deres egne veje i forhold til den anbefalede kost. De spiste low carb med højt proteinindtag under hele studiet med ønsket om at tabe sig og få et bedre helbred. Desværre gik det ud over deres hjerter. Efter et år faldt blodtilførslen til hjertet betydeligt og deres hjerteblodkar blev forkalket med 40 til 50 procent mere på blot et år (23). Vi kan snakke alt det vi vil om et muligt større vægttab i løbet af de første 6 måneder, men hvad betyder det, hvis dit hjerte på sigt stopper med at virke? Vælg istedet en kost, som giver den bedste langsigtede stabile vægt og samtidig er forbundet med en længere levetid.

En sund vægt hele livet
Jeg har tidligere skrevet om et af verdens sundeste folkeslag, Syvendedags Adventisterne (24). De lever længere end den generelle befolkning og oplever færre sygdomme. Dette tilskrives deres sunde livsstil med begrænset alkohol og rygning samt daglig motion og et mere plantebaseret spisemønster. Over 50 procent af dem har spist vegetarisk eller vegansk hele livet. Det giver muligheden for at sammenligne langtidseffekten af forskellige livsstile i forhold til kropsvægt. Her ser det ud til, at jo mere plantebaseret ens kost er, desto lavere vægt har man igennem hele livet (25).

Foto: Den Plantebaserede Sygeplejerske.

Dette minder mig om resultatet fra et stort europæisk studie, hvor man har fulgt 370.000 mænd og kvinders kost og vægt i gennemsnitlig 5 år. Her fandt forskerne, at selvom folk fik det samme antal kalorier, så tog kødspisere mest på efter de 5 år. Konklusionen blev, at man er nødt til at skære ned på sit kødindtag, hvis man vil holde sin vægt stabil (26). Hvis du ønsker et sundt vægttab og et generelt bedre helbred, så lad dig ikke narre af low carb-diæterne. Vælg istedet sund fornuft og spis flere plantebaserede fødevarer. Det giver et bedre kredsløb og forlænger dit liv, samtidig med, at du taber dig. Det kalder jeg win-win.

Share.

About Author

Stig Ladefoged er uddannet sygeplejerske og certificeret i plantebaseret kost. Han driver til daglig virksomheden Den Plantebaserede Sygeplejerske, hvor han hjælper folk med at leve af en plantebaseret kost. Stig holder også foredrag og skriver jævnligt for Veganerforlivet.dk. Følg Stig på instagram nu på @plantebaseret_sygepleje.

Leave A Reply