Nødder, frø og kerner

Nødder, frø og kerner er vigtige elementer i en plantebaseret og vegansk kost, da de bidrager med mange sunde og vigtige næringsstoffer heriblandt proteiner og fedt. Meget tyder på, at indtag af nødder, frø og kerner fremmer et sundt helbred og forebygger livsstilssygdomme.

Læs mere om nødder, frø og kerner her på siden og bliv klogere på hvorfor de bør være en vigtig del af en plantebaseret og vegansk kost.

Overblik

  • Hvad dækker nødder, frø og kerner over?
  • Hvor mange af dem bør man spise?
  • Nødder, frø og kerner fremmer et sundt helbred og forebygger livsstilssygdomme
  • Nødder, frø og kerner er rige på
  • Kilder

Hvad dækker nødder, frø og kerner over?

Under denne fødevarekategori indgår alle nødder af enhver slags. Det gælder blandt andet hasselnødder, paranødder, cashewnødder, pekannødder, pistacienødder, macadamianødder, mandler og også jordnødder/peanuts, selvom de egentlig er en bælgfrugt. For frø og kerners vedkommende kan blandt andre nævnes græskarkærner, sesamfrø, hørfrø, chiafrø, hampefrø.

Hvor mange af dem bør man spise?

30 gram usaltede nødder dagligt anbefaler Fødevarestyrelsen, at danskerne spiser dagligt, da nødder med stor sandsynlighed reducerer risikoen for hjertesygdom. Det stemmer godt overens med andre danske anbefalinger, som også lyder på 30 gram om dagen, men det gælder ikke kun nødder, men inkluderer også kerner og frø. 30 gram svarer til cirka en lille håndfuld. Altså er den optimale anbefaling 30 gram nødder, frø og kerner om dagen – særligt fra hørfrø, chiafrø og valnødder.

Nødder, frø og kerner fremmer et sundt helbred og forebygger livsstilssygdomme

Indtag af nødder, frø og kerner har vist sig at forebygge og minimere risikoen for at få en lang række livsstilssygdomme. I 2013 var et lavt indtag af nødder skyld i omkring 1,2 mio. dødsfald på verdensplan og nødder i sig selv er sundhedsfremmende. Når det kommer til frø og kerner har det også vist sig at forebygge mod livsstilssygdomme. Nødder, frø og kerner er næringsrige og vigtige kilder til blandt andet antioxidanter og phytokemikalier, som er sundhedsfremmende. Selv en lille håndfuld om dagen (30 gram) har vist store sundhedfordele.

Nødder, frø og kerner er rige på

  • B-vitaminer
  • E-vitamin
  • Calcium
  • Folat
  • Jern (non-hæmjern)
  • Kalium
  • Magnesium
  • Selen
  • Zink
  • Omega-3
  • Kostfibre
  • Antioxidanter
  • Phytokemikalier

Kilder

  • Den Store Danske
  • Den plantebaserede kost af klinisk diætist Maria Felding og læge Tobias Schmidt Hansen, 1. udgave, 5. oplag, udgivet i 2016 af Muusmann Forlag.