Planteolier

Planteolier er et meget omdiskuteret emne og fylder meget i den danske madlavning og det er den generelle opfattelse, at man bruger planteolie for at få det sunde fedt man skal have, men ud fra et optimalt kostsynspunkt bør planteolier ikke indgå i kosten, da de ikke bidrager med noget godt. Og faktisk er der ikke noget sund fedt i planteolier – nej faktisk er der nærmest slet ikke noget sundt i planteolier overhovedet.

Denne side kommer til at gå i dybden med rene plante- og vegetabilske olier lavet ud fra planter og denne side tager ikke udgangspunkt i naturligt fedt fra fx nødder, oliven og avocado, men kun fra de olier som udelukkende er isoleret og opkoncentreret i rene olier – det kunne fx være oliven-, tidsel og solsikkeolie. Læs mere herunder og bliv klogere på hvorfor du ikke skal bruge planteolier.

Overblik

  • Hvad er planteolier?
  • Er det vigtigt at have planteolier i kosten?
  • Planteolier bidrager til usundhed
  • Har vi brug for fedt?
  • Hvor skal jeg så få fedt fra?
  • Kilder

Hvad er planteolier?

Planteolier er fx olier som oliven-, tidsel-, solsikke-, raps-, avocado-, majs-, kokos- og sesamolie med flere og produkter lavet ud fra dem fx plantemagarine. Planteolier kommer fra planter hvor man tager alle olierne fra planter og opkoncentrerer dem for sig selv.

Er det vigtigt at have planteolier i kosten?

Nej – er det korte svar, fordi de bidrager ikke med noget sundhedsfremmende. Planteolier bidrager faktisk kun usundt. Det består nærmest kun af fedt. Det indeholder ingen kostfibre, proteiner eller andre næringsstoffer. Det skyldes, at det er blevet udskillet i den proces man laver planteolien. Laver man planteolie af fx en avocado eller oliven, så tager man kun fedtet fra dem og laver om til olie. I processen man gør det forsvinder alle de sunde næringsstoffer. Derfor er det meget usundt og derfor er det ikke nødvendigt at have i kosten. Så igen – nej – planteolier indgår ikke i en sundhedsfremmende optimal kost. En lille smule fedt er nødvendig for os, men ikke i form af olier og rene fedtstoffer.

Planteolier bidrager til usundhed

Planteolier er et forarbejdet produkt. I forarbejdningen forsvinder næringsstoffer som kulhydrat, protein, kostfibre, mineraler med flere. Det vil sige, at planteolier nærmest kun består af hundrede procent fedt. Dermed er der tale om et meget næringsfattigt produkt, som dertil har et nærmest absurd højt kalorieindhold på omkring 900 kalorier pr. deciliter.

Rene olier og andre fedtstoffer bør undgås, da de ingen sundhedsfremmende virkning har. De kan derimod bidrage til overvægt, øget østrogenproduktion, dårligere karfunktion og en smag for fede og usunde fødevarer. Alt i alt bidrager det ikke til et sundt liv og bør derfor ikke være en del af en sundhedsfremmende optimal kost.

Har vi brug for fedt?

Ja – vi har brug for lidt fedt – i små mængder vel at mærke. Bare ikke fra olier, men fra rene planter. Naturlige og sunde plantefødevarer indeholder alt det fedt vi har brug for, så der er ingen grund til at få det fra usunde planteolier (baseret på fx avocado eller oliven) som nærmest ingen næringstoffer har, fordi de er forsvundet i forarbejdelsen.

Hvor skal jeg så få fedt fra?

Nu tænker du nok: hvor skal jeg så få mit fedt fra hvis jeg ikke kan få det fra planteolier? Det er et godt spørgsmål og det skal du ikke være ked af, fordi en lang række vegetabilske fødevarer har det sunde fedt vi skal bruge – og ikke det usunde fedt fra planteolier.

Nødder indeholder meget fedt og her vil man kunne få meget at det sunde fedt fra, men går der nogle dage hvor der ikke spises nødder så betyder det ikke så meget. Hverdagsfødevarer som havregryn, kikærter, sojabønner og rugbrød indeholdet alt det fedt vi har brug for. Andre rige kilder til fedt er fx avocado, frø og kerner.

En kost baseret på hele planter, som inkluderer lidt nødder og andre sunde fedtkilder, vil give et tilstrækkeligt niveau af fedtindtag, uden at det bliver for højt. Lidt nødder i havregrødden eller i en stor salat er fint, men en hel avocado på en skive rugbrød er lidt for meget fedt. Som tommelfingerregel kan man sige, at de fedtrige plantefødevarer bør fungere som supplement og ikke som hovedingrediens. På den måde ender fedtindaget på et ideel niveau.

Kilder

  • Den plantebaserede kost af klinisk diætist Maria Felding og læge Tobias Schmidt Hansen, 1. udgave, 5. oplag, udgivet i 2016 af Muusmann Forlag