Slidgigt og leddegigt – medicin eller planter?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Denne artikel er en videnskabelig artikel skrevet af gæste-skribent Stig Ladefoged, der driver virksomheden Den Plantebaserede Sygeplejerske. Stig er selv uddannet sygeplejerske.

(Tryk på den fede skrift for at se referencerne)

Den bedste gigtbehandling
Ved gigtsygdomme som slidgigt og leddegigt er kroppen i en kronisk betændelsestilstand. Symptomerne kan være alt fra invaliderende daglige smerter til stive og hævede led, der påvirker evnen til at leve et godt og aktivt liv. Der kan være mange faktorer, der påvirker disse gigtsygdomme, men den bedste behandling ser ud til at være fysisk aktivitet og optimal kost. Desværre er standardbehandlingen oftest medicin selvom der findes en bedre behandling. Vegetarisk og vegansk kost har vist sig at være mere effektiv til at behandle symptomerne end den medicinske standardbehandling. Samtidig ser det ud til at en mere fiberrig kost kan reducere risikoen for, at man udvikler slidgigt. En mulig forklaring på, hvorfor plantebaserede kostformer kan virke bedre end medicin er, at de helt naturligt sænker betændelse i kroppen. Nogen plantebaserede fødevarer kan sænke betændelse mere end andre. Særligt to fødevarer skiller sig ud. Det er ingefær og gurkemeje. Der er efterhånden udført rigtig mange studier med ingefær og gurkemeje, som viser, at blot få gram om dagen kan sænke betændelse og forbedre gigtsymptomer markant. De er sande superhelte forklædt som fødevarer.

Lad mig vise dig den fascinerende forskning. Hæng på!

Gigt, gurkemeje og ingefær
En del af smertebehandlingen for personer med slidgigt og leddegigt er det smertestillende medicin; ibuprofen og diclofenac. Det sænker smerten for patienter med disse lidelser, men kan også medføre slemme skader på mave- og tarmslimhinde i form af blødninger. I en undersøgelse af patienter med leddegigt fandt forskere, at hele 43 procent, der tog disse smertestillende, havde store skader på mave- og tarmslimhinde. Til sammenligning havde ingen af dem, der udelod den smertestillende medicin store skader. Det er næsten hver anden, som tager denne type smertestillende medicin, der oplevede denne bivirkning!

Heldigvis ser det ud til, at du kan få den samme smertestillende virkning gennem ingefær eller gurkemeje uden disse bivirkninger. De virker derimod begge beskyttende på mave- og tarmslimhinden. Nogle forskere har vurderet, at det er en mere sikker behandling end medicin. Faktisk kan gurkemeje endvidere virke positivt i forebyggelse og behandling af inflammatoriske tarmsygdomme. Det sænker betændelse hele vejen igennem fordøjelsessystemet.

Ingefær mod medicin
Et klinisk studie fra 2005 opdelte 120 patienter med slidgigt i 3 lige store grupper. Den ene gruppe skulle tage en snydepille (placebo), den anden skulle tage 3 gange 400 mg ibuprofen om dagen eller 500 mg ingefær på pilleform én gang om dagen. De fulgte behandlingen i én måned. Ibuprofen og ingefær lindrede ledsmerter lige godt, men snydepillen virkede ikke smertelindrende. Hvorfor tage ibuprofen, når du kan få samme smertelindrende effekt gennem ingefær, hvor der kun er positive bivirkninger?

Den gule gave til dine led
Gurkemeje er måske den bedste behandling mod ledsmerter. Et klinisk studie fra 2009 viste, at patienter med slidgigt i deres knæ forbedrede deres smerter lige så effektivt på 800 mg ibuprofen som på 2 gram gurkemeje. Det svarer cirka til 1 teskefuld gurkemejepulver om dagen!

Et andet studie fra 2012 testede patienter med leddegigt. Enten fik de gurkemeje alene, gurkemeje og diclofenac eller diclofenac alene. Her virkede gurkemejen bedre end medicinen til at sænke betændelse i kroppen, smerter, hævede led og andre gigtsymptomer.

Det mest imponerende studie til dato er dog dette fra 2010. Her tog forskerne 100 patienter i behandling for slidgigt. De blev opdelt i to grupper, hvor den ene gruppe skulle holde sig til den medicinske behandling. Den anden gruppe skulle gøre det samme, men også supplerer med 1000 mg gurkemeje om dagen i 8 måneder. Resultaterne var overvældende. Gurkemejegruppen havde et markant fald i smerter og brugen af smertestillende samt andet medicin. De havde færre hospitalsbesøg, bedre mental velvære og kunne forbedre deres gangdistance mere end den anden gruppe. Bedst af det hele var, at de kunne minimere bivirkningerne fra den smertestillende medicin betydeligt samtidig. Måske fordi de ikke havde brug for den samme mængde smertestillende?

Nedenfor kan du se resultaterne for de patienter, der supplerede med en halv teskefuld gurkemeje om dagen. Jeg bøjer mig i det gule gurkemejestøv over disse resultater. Standardbehandling med gurkemeje virker bedst.

Foto: Den Plantebaserede Sygeplejerske.

Den bedste optagelse af gurkemeje
For at sikre den bedste optagelse af gurkemejens sunde plantestoffer, så bør du enten spise den frisk eller spise gurkemejepulveret med sort peber. Sort peber indeholder et plantestof, der hedder piperin, som sikre en langt bedre optagelse af plantestofferne fra gurkemejepulver. Rent praktisk kan du bruge en masse karrypulver i din madlavning, der både indeholder gurkemeje og sort peber. Du kan også vælge at tage de kosttilskud, der indeholder sort peber og gurkemeje i kombination.

Disse plantebaserede fødevarer kan medvirke til, at du eller en du kender, kan leve et bedre liv med sin gigtsygdom. Uden negative bivirkninger. Kun de positive. Valget er dit.

Foto: Den Plantebaserede Sygeplejerske.

 

Share.

About Author

Stig Ladefoged er uddannet sygeplejerske og certificeret i plantebaseret kost. Han driver til daglig virksomheden Den Plantebaserede Sygeplejerske, hvor han hjælper folk med at leve af en plantebaseret kost. Stig holder også foredrag og skriver jævnligt for Veganerforlivet.dk. Følg Stig på instagram nu på @plantebaseret_sygepleje.

Leave A Reply