Sund vs. usund veganer

Rigtig mange adopterer i dag en plantebaseret og vegansk kost på grund af sundhedsfordelene herved, men man kan faktisk godt spise usundt på en plantebaseret vegansk kost, og mange tror, at det mad de spiser er sundt – fordi det er vegansk – men ikke alt vegansk mad er sundt. Læs videre her på denne side og bliv klogere på hvorfor.

Ligesom med animalske fødevarer kan veganske fødevarer også være forarbejdede. Hvis de er det, er de for det meste ikke sunde. Den sundeste veganske kost man kan spise er en plantebaseret kost fokuseret på rene og hele planter – altså hvor frugter, grøntsager og så videre er så tæt på deres naturlige og hele form når de spises som muligt. På denne måde bevares flest mulige af de gode ting fra de plantebaserede fødevarer.

Forarbejdede plantebaserede fødevarer kan fx være planteolier, sodavande, kiks som oreos, plantebaserede køderstatninger, tofu og så videre. Nogle af disse varer er ok sunde, men ikke optimalt sunde, mens de fleste af dem ikke er sundhedsfremmende. Det skyldes, at de fleste gode næringsstoffer forsvinder i forarbejdelsen.

For at give et godt eksempel kan en usund veganers daglige føde se sådan ud: hvidt toastbrød til morgenmad med plantemagarine på, pommes fritter til frokost, oreos som snack, pizza til aftensmad med en cola og vingummier til dessert. Næsten alle disse fødevarer er stærkt forarbejdede og meget sundhedsskadelige.

En sund veganer vil derimod få sine fødevarer fra hovedsageligt hele og plantebaserede fødevarer. Typisk mad på en dag kunne her være havregrød med nødder og diverse frugter skåret i stykker til morgenmad, salat eller rugbrød med avocado eller hjemmelavet kikærtepostej oven på til frokost og så en stor salat med masser af grønsager, bælgfrugter og eventuelt ris til aftensmad plus noget mere frugt som snack.

Som det tydeligt ses er der kæmpe forskel på disse to eksempler på hvad en usund og sund veganer fx kunne spise på en dag. Den bedste og mest sundhedsfremmende kost man kan spise er en ren plantebaseret kost baseret på hele planter.

Kilder

  • Den plantebaserede kost af klinisk diætist Maria Felding og læge Tobias Schmidt Hansen, 1. udgave, 5. oplag, udgivet i 2016 af Muusmann Forlag.
  • Youtube