Et skridt af gangen

Som ny inden for den veganske verden kan det godt virke som en stor jungle at finde rundt i lige til at starte med. Hvad skal jeg nu spise? Hvordan laver jeg maden? Hvor skal jeg købe ind og så videre? Det er typiske spørgsmål, der hurtigt rejser sig i hovedet, når beslutningen om at gå den veganske vej er opstået, men fat mod og slå koldt vand i blodet.

Ligesom med alt andet her i livet, så handler det om at sætte sig ind tingene, og jo mere du gør det, jo klogere bliver du. Øvelse gør mester.

En god måde at komme i gang med at blive veganer på, er derfor at tage et skridt af gangen. Erkend – især hvis du er helt ny inden for den veganske verden – at det tager noget tid at sætte sig ind i den nye og spændende verden, og vær klar over, at du kommer til at blive klogere og klogere i løbet af rejsen.

Start derfor for eksempel med at indføre vegansk morgenmad, som det første. Undersøg hvad man kan spise til vegansk morgenmad. Hvis du normalt spiser havregrød til morgenmad lavet på mælk, så kan du udskifte mælken med vand i stedet for. Det smager utrolig lækkert. Det behøver ikke lige være det du skal spise til morgenmad, det var blot et eksempel.

Når du har vænnet dig til din nye veganske morgenmad i noget tid (det kan være alt fra en til flere ugers tid, alt efter hvad du har behov for), så kan du gå skridtet videre og indføre vegansk frokost. Det bruger du også en tilvænningsperiode på. Herefter indfører du vegansk aftensmad efter samme princip, og sådan kan du fortsætte med veganske mellemmåltider, desserter og så videre.

Til sidst står du efter en periode med en hverdag, hvor du kun spiser vegansk. For at nå hertil har du taget små skridt ad gangen hver evig eneste dag. De små skridt hver dag er blevet til en lang rejse og du er nu blevet fuldtidsveganer. Tillykke.